Vad är reklam och PR?

4. Om oss
  5. Vad är reklam och PR?

Reklam och PR

Reklam och PR är budskap, till exempel texter och bilder, som vänder sig till utvalda grupper av människor med syfte att påverka deras kunskaper, värderingar och handlingar åt ett visst håll. En vanlig uppfattning är att reklam sprids med annonser och PR via ett oberoende uttryck, till exempel en tidningsartikel. Emellertid har idag många mellanformer vuxit fram, till exempel bruket av sociala medier, vilka gjort gränsen mellan reklam och PR flytande.

Förutom inom affärsverksamhet har reklam och PR stor plats på områden som politik och samhällsinformation, och inom organisationer. Målgruppen kan vara konsumenter, medarbetare, aktieägare, intressegrupper eller väljare. En omvälvning har kommit med internet, som gjort att reklam och PR sprids snabbare och når fler. Samtidigt tävlar man mot fler budskap om att påverka. Även kritik av reklam och PR sprids lättare.

Internationellt är ”Reklam och PR” ett etablerat forskningsämne, och är på väg att bli det även i Sverige. Ämnet är brett: fokus kan ligga på reklam- eller PR-byrån, organisationen som anlitat dem, målgruppen eller medier. Mycket forskning handlar om att mäta effekten av reklam och PR.

Institutionen för reklam och PR
Universitetsvägen 10 D, plan 4