Om vår institution

Vi utbildar och forskar inom huvudämnet reklam och PR. Dessutom ger vi vidareutbildningarna Grafiska projektledarprogrammet (GI) och Marknadskommunikationsprogrammet (IHR), samt kandidatprogrammet i marknadskommunikation och IT tillsammans med Institutionen för data- och systemvetenskap.

Utbildningarna bygger på vetenskap. Ett viktigt område är kommunikation och dess psykologi. Teori varvas med praktik, till exempel i projekt tillsammans med företag och organisationer. Lärarna är framstående akademiker och yrkesverksamma inom grafisk formgivning, grafisk teknik, marknadsföring och ledarskap.

Våra program GI och IHR utgjorde som Grafiska Institutet respektive Institutet för Högre Reklamutbildning Sveriges första och främsta högskola inom ämnen som grafisk formgivning och reklam. Redan 1943 grundades GI och efter dess framgångar följde IHR 1953. Målet var att förse branschen med duktiga ledare.

Institutionen för reklam och PR
Universitetsvägen 10 D, plan 4