Historik

Grafiska Institutet (GI) startar i januari 1944. Första föreläsningen handlar om bokbinderi. Svenska Boktryckareföreningen och Svenska Tidningsutgivareföreningen tar initiativ till verksamheten, som finansieras av statsbidrag, studieavgifter samt en stiftelse med omkring 175 grafiska företag. GI flyttar in på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Senare har man haft lokaler såväl i Centralbadet som på Konstfack på Valhallavägen.

1953 grundas Institutet för Högre Reklamutbildning (IHR) på initiativ från GI samt Svenska Försäljnings- och Reklamförbundet. Släkten Gumælius bistår med en stor donation. IHR och GI får gemensam administration. Deras uppdrag är att utbilda kompetenta ledare.

Under 50- och 60-talen blir GI internationellt känt för sina ”Stjärnseminarier”. En gång per år bjuder man in en av världens främsta grafiker till ett uppskattat seminarium. En av ”stjärnföreläsarna” är Herman Zapf, Tyskland, som formgivit IHR:s logotyp.

Genom åren har ramarna för GI och IHR förändrats mycket. 1967 byter IHR namn till Institutet för högre kommunikations- och reklamutbildning. 1977 förstatligas GI och IHR och blir en egen högskola, och 1994 blir man slutligen en del av Stockholms universitet.

GI och IHRs första rektor Bror Zachrisson innehar länge sin post: mellan 1944 och 1973 leder han GI, och mellan 1953 och 1965 IHR. Hans efterträdare som rektor för bägge utbildningarna Chris Ottander stannade även han länge, till 1998. Chris Ottander sätter sitt avtryck genom att ett pris i hans namn instiftas 1999. Första året går det till Evert Gummesson såsom nestor inom relationsmarknadsföring, det vill säga skapandet av lojala kunder som på lång sikt ger lönsamhet. Andra året får Ozan Sunar priset. Sunar är känd som grundare av Re:orientfestivalen och som VD för Södra Teatern.

Under åren efter millennieskiftet händer mycket nytt kring anrika GI och IHR. 2001 flyttar de till Frescati och blir Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap – GI och IHR. 2003 firar de båda 60- respektive 50-årsjubileum med föreläsningar och stor fest i Aula Magna på Stockholms universitet. Tillsammans med Institutionen för data- och systemvetenskap startas 2006 en helt ny utbildning: kandidatprogrammet i marknadskommunikation och IT. 2007 byter man namn till Institutionen för reklam och PR och får eget huvudämne. Grundkursen i reklam och PR har premiär hösten 2008 och blir genast populär: 900 sökande på 60 platser den första terminen.

Några år senare spelar Institutionen för reklam och PR alltjämt en viktig roll som utbildare av framtidens reklam- och PR-makare, och har en nyckelposition i arbetet med att etablera och utveckla ”Reklam och PR” som ett forskningsämne i Sverige.

Institutionen för reklam och PR
Universitetsvägen 10 D, plan 4