Affisch design dödar
 

Torsdagen 11 oktober föreläser Karel van der Waarde under titeln "Information about medicines. Why are those package leaflets so awful and those boxes incomprehensible? A review of the role of visual design in an area where it really matters." Föreläsningen är öppen för alla och arrangeras av Grafiska projektledarprogrammet på Institutionen för reklam och PR.

 

Tid och plats: Torsdagen den 11 oktober klockan 15.00–16.00 i G-salen (pdf).

Karel van der Waarde är en nederländsk grafisk designer och forskare inom visuell kommunikation. Hans doktorsavhandling från University of Reading 1994 hade titeln ‘An investigation into the suitability of the graphic presentation of patient package inserts’ och där tittade han på de bakomliggande strukturer (juridiska, politiska, ekonomiska, patentrelaterade) som styr hur läkemedelsföretag kommunicerar med användarna av läkemedel.

Sedan 1995 driver Karel van der Waarde en konsultbyrå inom grafisk desig och forskning specialiserad på att testa hur väl information, ofta inom läkemedelsbranschen, når fram till slutanvändaren. Parallellt med detta har han en anställning vid Avans University of Applied Sciences (Breda, The Netherlands) som forskare inom visuell retorik. Där utforskar han relationen mellan visuell argumentation och grafisk design.

Kort sammanfattning av Karel van der Waardes forskning:

Situation: The visual presentation of information about medicines does not seem to persuade patients to use medicines effectively. An analysis shows that the current regulatory system and its writing-, designing-, and testing processes prevents the development of information about medicines that is suitable and appropriate for patients.

Approach: The practical development, different stakeholders and their relations, and visible results were used as a basis for interviews with patients. These interviews show that several assumptions hamper the development of appropriate and convincing visual arguments. Package inserts and medicine packaging seem to ignore the rhetorical principles of effective communication.

Results: In order to inform patients about their medicines it seems essential to develop ‘visual arguments’ that apply a combination of ‘visual logic’ (= graphic elements and their relations), ‘visual rhetoric’ (= a visual strategy) and ‘visual dialectics’ (= relations between stakeholders).

Text: Eva Wilsson
Affisch: Alex Pacheco