Stadsbild av Vancouver
 

Konferensens tema var ”Appreciating Diversity” vilket egentligen uppnås i viss mån så fort ACR:s medlemmar samlas. Den stora årliga konferensen täcker in den stora bredd, det smörgåsbord, som idag ryms inom konsumentforskningen.

 

Huvuddelen av deltagarna var från USA och Kanada, inte så konstigt med tanke på lokaliseringen. En del européer fanns på plats, liksom asiater och ett fåtal sydamerikaner. Däremot saknas representanter för den afrikanska kontinenten.

Huvuddelen av perspektiven är utifrån den utvecklade västvärlden, även om exempel kommer från världar där vardagen ser annorlunda ut. Som deltagare är det svårt att välja när man har 16 parallella sessioner med forskningspresentationer. Samtidigt är det ju ett trevligt problem. Efter en hel dags lyssnande har man hört 20 olika forskare presentera sina arbeten. Konferensen erbjöd också närmare 200 posters och en filmfestival. Just kvalitativ konsumentforskning passar bra för att presentera i film som ju erbjuder en helt annan närhet till det empiriska materialet än ett dokument.

Mitt huvud är fullt av intryck; några exempel – utsatta konsumenters identitetsskapande – betydelsen av supportgrupper vid svåra sjukdomar – diverse papers om bloggar och sociala medier – evolutionär psykologi kopplat till konsumentbeteende – etiska frågor kring netnografi - atmosfärens betydelse – osv, osv, osv. Det vackra Vancouver inbjöd till promenader vid vattnet för att smälta intrycken. Nästa år erbjuds en europeisk ACR-konferens i Barcelona i juli, medan den stora nordamerikanska avhålls i Chicago i oktober.


Text och bild : Carina Holmberg