Reklam & PR I, II, III

Reklam och PR

Reklam och PR 1, 30 hp

Kursen ger grundkunskaper om reklam och PR. Du får en historisk bakgrund och lär dig förstå hur reklam och PR fungerar i samhället. Trender på området tas upp, och du lär dig om konsumentbeteende samt vetenskapliga teorier och metoder. Du övar på att skapa reklam- och PR-kampanjer och bestämma målgrupper. Reklam och PR är sätt att kommunicera, därför ingår också en delkurs som förklarar hur kommunikation fungerar.

Reklam och PR 2, 30 hp

Kursen ger fördjupade kunskaper om reklam och PR. Du lär dig mer om hur människor reagerar på reklam och hur man bäst planerar reklamkampanjer. PR, det vill säga att sprida budskapet via ett oberoende mellanled som till exempel en tidningsartikel, tas också upp. Du övar på att uttrycka dig kreativt i text och bild. Slutligen ingår en delkurs om medier och deras innehåll, särskilt bilder och reklam, och om hur medier, människor och samhälle påverkar varandra.

Reklam och PR 3, 30 hp

Kursen ger ytterligare fördjupning i reklam och PR. En delkurs handlar om hur man arbetar med varumärken inom handel, politik och kultur. En annan tar upp lagar och regler som rör marknadsföring. Slutligen skriver studenterna kandidatuppsats och övar vetenskapliga metoder.

Institutionen för reklam och PR
Universitetsvägen 10 D, plan 4